KOMUNIKASI DAN PENYIARAN DALAM
ISLAM DUA 6022
BAB 2: GARIS PANDUAN PENYIARAN DAN
BENTUK – BENTUK PENYIARAN
DLS 5C
ANUSHA CHANDRAN
|
02DLS15F2016
|
NIVASINI PARASARAMAN
|
02DLS16F1030
|
NUR BAIYYAH BINTI MOHAMAD AMINUDDIN
|
02DLS16F1084
|
PAUNISHA GUNASAGARAN
|
02DLS16F1089
|
HEMA NANDHINI SANMUGAM
|
02DLS16F1119
|
PENGENALAN
Bidang penyiaran dan kewartawanan
adalah dua cabang utama dalam pengajian am di Malaysia. Penyiaran merujuk
kepada industri penyiaran yang merangkumi penyiaran radio dan televisyen. Sejak
media massa seperti radio, televisyen, akhbar, majalah mula diperkenalkan ia
telah digunakan secara menyeluruh bagi menyampaikan dan mengagihkan maklumat di
seluruh dunia.
Penyiaran Islam ialah suatu aktiviti
yang dipancarkan kepada masyarakat yang berasaskan nilai-nilai keagamaan dan
terjamin kebenarannya dengan membawa keselamatan dalam kehidupan dunia dan
kehidupan akhirat. Teknologi penyiaran yang diimport mengandungi fabrik sosial
yang disertai nilai-nilai yang dibina bersama sebagai contoh stesen penyiaran
yang terpaksa mengimport secara keseluruhan program penyiaran dari
negara-negara barat
Penyiaran di Malaysia bermula sekitar
tahun 1930-an, iaitu melalui kemunculan Radio Amatur Kuala Lumpur. Menurut
sejarah awal bidang penyiaran ini, falsafah awal penyiaran di Malaysia adalah
berasaskan falsafah pemikiran British. Pengaruh mereka amat kuat dengan
perlantikan Pengarah Penyiaran yang terdiri daripada warga British, iaitu David
Lyttle. Selepas empat tahun, barulah jawatan tersebut digantikan dengan anak
tempatan, iaitu Dol Ramli.
Pada peringkat awal penyiaran di
Malaysia, rancangan agama hanya diberi ruang masa penyiaran yang kecil
berbanding dengan rancangan kategori hiburan. Walaubagaimanapun pada tahun
1957, terdapat arahan daripada kerajaan supaya siaran azan disiarkan oleh Radio
Malaysia. Begitu juga, siaran bacaan al-Quran diperdengarkan pada permulaan dan
penutup rancangan.
Siaran rancangan agama lebih aktif di
sekitar hujung tahun 1960-an apabila Bahagian Melayu dipertanggungjawabkan
untuk menerbitkan rancangan-rancangan agama. Beberapa orang penyiar yang
mempunyai latar belakang pendidikan agama mula dilantik sebagai penerbit. Namun
begitu, pada sekitar tahun 1971, banyak tuntutan dan desakan daripada
masyarakat Islam menghendaki rancangan agama yang lebih banyak disiarkan
melalui radio dan televisyen. Oleh itu, Radio Televisyen Malaysia (RTM) mula
mewujudkan Unit Agama dan Dakwah yang selaras dengan penstrukturan semula
unit-unit lain.
GARIS
PANDUAN PENYIARAN
Garis panduan penyiaran merupakan satu
perkara penting bagi melindungi kepentingan orang awam, Negara dan kerajaan
daripada anasir-anasir yang boleh mengancam perpaduan dan pertumbuhan Negara
yang disebarkan oleh media penyiaran. Tujuan garis panduan ini adalah untuk
memastikan semua bentuk penyiaran melalui radio dan televisyen di Malaysia
memenuhi dasar-dasar dan aspirasi Negara ke arah mencapai Wawasan 2020.
Garis panduan ini ditujukan kepada
mereka yang terlibat dalam penerbitan dan penyiaran apa jua bahan siaran di
radio dan televisyen. Semua stesen radio dan televisyen yang dilesenkan di
bawah Akta Penyiaran 1988 (Pindaan 1996), mesti menggunakan garis panduan ini.
Antara garis panduan yang mesti dipatuhi oleh setiap stesen penyiaran adalah
dari segi bahan-bahan siaran sama ada ia merupakan bahan yang boleh disiarkan
atau sebaliknya.
Antara bahan siaran yang harus mematuhi
garis panduan tersebut ialah siaran berita dan siaran hiburan. Ciri-ciri siaran
berita yang boleh disiarkan adalah bahan tersebut mestilah menyokong wawasan
Negara, menghormati sensitiviti atau kepekaan rakyat, dan memaparkan keindahan
dan kemajuan Negara. Manakala, ciri-ciri siaran berita yang tidak boleh
disiarkan adalah bahan yang boleh mencemarkan nama baik seseorang individu,
menjejaskan imej Malaysia dan memperkecil Negara yang ada hubungan baik
dengannya serta menimbulkan sentiment kesukuan, keagamaan, asal keturunan dan
antara golongan.
Seterusnya, ciri-ciri siaran hiburan
yang boleh disiarkan adalah lagu-lagu yang sesuai dengan cita rasa majoriti
masyarakat Malaysia dan mencerminkan keperibadian bangsa dan nilai-nilai murni.
Serta muzik, nyanyian, seni lakon dan seni tari yang membina watak dan peribadi
manusia yang sihat, berbudi bahasa, cergas dan maju. Manakala, siaran hiburan
yang tidak boleh disiarkan adalah, tarian-tarian tidak sopan dan bertentangan
dengan seni tari Malaysia. Seni kata yang menghina agama, bangsa dan yang
menyinggung peribadi seseorang juga tidak boleh disiarkan.
Terdapat juga garis panduan yang
telah ditetapkan oleh kementerian dalam siaran hiburan. Antaranya, dari aspek
perihal artis, iaitu rambut artis lelaki tidak boleh panjang, rambut mesti
disikat dengan rapi dan didandan dengan kemas. Dari segi pakaian pula, pakaian
artis lelaki mestilah lengkap, kemas dan sopan, seluar yang tidak terlalu ketat
dan tidak boleh memakai subang pada bahagian telinga dan hidung. Bagi artis
perempuan pula, pakaian mereka mestilah tidak mendedahkan sebahagian besar dada
dan perut, skirt mesti di bawah paras lutut dan pakaian mestilah lengkap, kemas
dan sopan.
Dari aspek tata kelakuan pula, artis
tersebut mestilah tidak membuat pengucapan yang menggalakkan ke arah
kemungkaran atau menyentuh sensitiviti agama atau kaum melalui lirik lagu,
skrip komedi atau drama. Dan mereka juga tidak terikat atau melibatkan diri dengan
apa-apa perkara atau perlakuan yang boleh dianggap sebagai keruntuhan akhlak
atau antisosial. Manakala, penerbit dan pengarah pula, sekiranya penerbit dan
pengarah yang terlibat dengan perbuatan yang tidak bermoral, mereka akan
didakwa dan disabit kesalahan dan dijatuhkan hukuman.
Garis panduan ini telah diselidik dan
dilengkapkan oleh Kementerian Penerangan Malaysia pada 13 Ogos 1997 untuk
memberi satu garis panduan kepada semua media penyiaran di Negara ini. Garis
panduan ini telah diterbitkan secara rasmi pada Februari 1998 oleh Kementerian
Penerangan Malaysia.
PENGERTIAN PENYIARAN DAN PENYIARAN
ISLAM
Penyiaran
Berdasarkan Kamus Dewan (2007),
penyiaran didefinisikan sebagai aktiviti mengadun atau memancarkan rancangan
radio dan televisyen kepada khalayak di sekitar kawasan yang dapat diliputi
oleh alat penerima siaran dengan menggunakan system analog, satelit atau kabel.
Dari segi bahasa (etimologi), penyiaran bererti proses, cara dan perbuatan
menyiarkan. Dari segi istilah (terminologi) pula, penyiaran bermaksud proses
komunikasi yang disampaikan kepada audiens, iaitu suatu proses pengiriman
maklumat daripada seseorang kepada masyarakat melalui proses pemancaran
elektromagnetik atau gelombang yang lebih tinggi (J.B Wahyudi, 1996).
Penyiaran Islam ialah suatu aktiviti
yang dipancarkan kepada khalayak berasaskan nilai-nilai keagamaan dan terjamin
kebenarannya serta membawa keselamatan dalam kehidupan dunia dan kehidupan
akhirat. Menurut Ramli Abd. Rahim (1993), penyiaran azan menandakan waktu solat
TV1 dan segmen doa TV3 tidak cukup untuk memberi gambaran bahawa persembahan
televisyen kita sudah islamik. Begitu juga, kebanyakan masyarakat berpendapat
bahawa penyiaran Islam hanya tertumpu kepada program yang berbentuk ceramah,
forum atau soal jawab agama sahaja dan sesetengah orang pula beranggapan bahawa
penyiaran Islam tidak wujud.
Menurut pandangan Abdullah Nasih ‘Ulwan
dan Eric A. Winkel yang mengatakan banyak program televisyen menyebarkan
kemungkaran seperti pemaparan adegan-adegan lucah dan ganas dan perkara ini
bertentangan dengan maqasid al-syariah yang menegah perkara berikut. Menurut
Zulkiplie Abd. Ghani (2003) pula, mengatakan salah satu cara yang membolehkan
Amerika Syarikat mengembangkan dominasi ekonomi mereka dengan mengimport
program penyiaran yang khususnya dari negara-negara Barat.
Konsep Penyiaran Islam
Konsep penyiaran Islam yang asas adalah
bergantung kepada tasawur kemanusiaan yang dilihat dari perspektif Islam, iaitu
hubungan tiga segi antara Allah SWT, manusia dan masyarakat (Islamic triangular
relationship) (Ibrahim Abu Nab, 1984).
Melalui hubungan dengan Allah, manusia
berkomunikasi dengan Allah secara vertikal untuk memenuhi asas penciptaan. Dan
semua kerja hendaklah sehingga menghasilkan output penyiaran yang dianggap
ibadah sekiranya ikhlas kerana Allah. Seterusnya, hubungan dengan manusia.
Manusia telah dilengkapkan keupayaan mendengar, melihat, kognitif dan boleh
membezakan antara baik dengan buruk. Penyiaran ini dianggap sebagai jalan bagi
mengenali Allah. Dan akhir sekali, hubungan dengan masyarakat. Aklak merupakan
prinsip asas dalam merancang fungsi penyiaran. Oleh itu, objektif tertinggi
penyiaran Islam adalah memperoleh keseimbangan spiritual dan fizikal
masyarakat.
Zulkiplie Abd. Ghani, 2009, mengatakan
bahawa penubuhan media penyiaran yang berkonsepkan Islam dilihat sebagai satu
perubahan yang mengikut peredaran masa dan sesuai dengan masa kini. Media
penyiaran Islam dilihat semakin mendapat perhatian dan mencetuskan fenomena
positif dalam kalangan masyarakat. Penubuhan media penyiaran yang berkonsepkan
Islam merupakan sebuah platform baharu untuk mengembangkan dan menyampaikan
dakwah kepada masyarakat. Dan seterusnya membantu untuk memberi kefahaman
mengenai Islam yang mendalam dan mudah melalui bentuk audiovisual kepada
audiens.
AKTA PENYIARAN
Terutamanya terdpat tajuk ringkas
dan mula berkuatkuasa serta tafsiran .Selain itu, Lesen untuk menyiarkan yang
menyentuh keistimewaan eksekutif/ kerajaan, lesen untuk menyiarkan, penalti,
tempoh tangguh, kesalahan lesen, kuasa menteri untuk mengubah, membatalkan atau
mengenakan syarat tambahan dan pembatalan atau penggantungan lesen
.Seterusnya,Kuasa menteri untuk memberi arahan dan membenarkan pemeriksaan . Di
sampimg itu terdpat lesen bagi memasang atau mengendalikan atau berniaga alat
terima siaran radio atau alat terima siaran televisyen. Akhirnya,Menerangkan
kuasa menggeladah, perwakilankuasakuasamenterimemberi kuasa atau memberi lesen
dan menentukan kadar dan menetapkan terma dan syarat mesej iklan, kuasa khas
dalam darurat dan kuasa untuk membuat peraturan. Akta Penyiaran
mengandungi peruntukan mengenai kawalan perkhidmatan penyiaran dan bagi perkara
yang berkaitan dengannya. Terdapat lima bahagian berasingan di bawah Akta
Penyiaran 1988 ini. Kuasa yang diwujudkan di bawah Akta Penyiaran 1988 adalah mutlak
dan dikawal oleh Menteri Penerangan. Tujuan akta ini diwujudkan adalah untuk
memastikan TV3 atau mana-mana institusi penyiaran yang mungkin akan wujud pada
masa akan datang tidak dapat mengelakkan daripada kawalan kerajaan.
Pada tahun 1996, akta ini
telah dipinda dan dinamakan Akta Penyiaran (Pindaan) 1996. Namun, pada tahun
1996 juga telah wujud rancangan Multimedia Super Corridor (MSC). Maka, akta ini
telah dimansuhkan dan diganti dengan akta baharu, iaitu Akta Komunikasi dan
Multimedia 1998. Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) ini mengandungi
segala pindaan hingga 1 Januari 2006. Akta ini mengandungi 11 bahagian dengan
282 seksyen.
KOD ETIKA PENYIARAN DALAM ISLAM
Penyiaran
di Malaysia, sama ada terbitan dalaman atau dibekalkan oleh pihak luar, wajib
mematuhi undang-undang negara, peraturan – peraturan dan nilai – nilai yang
sedia bertamadun berbudaya maju dan dasar semasa kerajaan
1. Undang –
undang dan akta yang berkaitan
Satu
rangka kod kandungan telah digubal untuk mempertingkatkan bermoral tinggi.
2. Setiap
bentuk persembahan penerbitan rancangan yang disiarkan melalui salauran radio
dan televisyen mana – mana media ditetapkan antaranya :
i) Rukun
Negara
ii) Sosiobudaya
Malaysia
iii) Garis
panduan penapisan LPF (Lembaga Penapis Filem Malaysia)
Misi dan
visi Jabatan Penyiaran Kod Etika Penyiaran merupakam garis panduan kepada
penyiar media penyiaran sama ada penerbit, pengarah, pembekal rancangan,
pengiklanan, juruhebah, wartawan , pengacara,pembaca berita, karyawan,
artis,petugas atau sesiapa sahaja yang melibatkan diri dalam penyiaran.
Kod Etika Penyiaran ini dirangka
untuk melindungi kepentingan orang awam, negara dan kerajaan daripada anasir –
anasir yang boleh mengancam perpaduan dan pertubuhan negara yang disebarkan
melalui media penyiaran. Garis Panduan ini juga duwujudkan atas dasar
tanggungjawab dan kepakaan kerajaan terhadap kehendak masyarakat, tata nilai
dan sosiobudaya negara serta hasrat kerajaan untuk mewujudkan bangsa yang dasar
– karya dan kreativiti di samping memelihara aspek nilai – nilai keagamaan,
sosiobudaya berbilang kaum dan peka terhadap sensitiviti di Malaysia seperti:
1. Melarang
kandungan yang tidak sopan seperti bahan yang menyinggung sombong dan
bertentangan dengan perlakuan yang diterima pakai oleh masyarakat setempat,
contohnya:
·
Pakaian
·
Kelakuan
·
Percakapan / Lirik
·
Bunyi
·
Simbol
·
Grafik
2. Melarang
kandungan yang lucah seperti mengandungi unsur – unsur seks kerana penggambaran
adegen berahi yang menyinggung tatasusila dan kesopanan, contohnya:
·
Adegen rogol
·
Adegen berahi
·
Bogel
·
Kegiatan seks manusia atau haiwan
·
Pornografi
3. Melarang
kandungan tidak benar seperti mengandungi bahan palsu, mengelirukan, meragukan
dan maklumat tidak lengkap, contohnya:
·
Petikan al-Quran yang tidak lengkap
·
Petikan hadis yang tidak lengkap
·
Tahyul
4. Melarang
kandungan mengancam melalui kata – kata atau perbualan seperti kandungan yang
mendorong keganasan, mencederakan, berniat buruk serta menggalakkan perlakuan
jenayah dan kacau bilau dari segi mental dan fizikal. Contohnya:
·
Keganasan
·
Adu domba
·
Pengapian
·
Zalim
·
Hasutan
·
Ketenteraman awam
·
Perkauman
·
Penderaan terhadap manusia dan haiwan
·
Kerosakan alam sekitar
5. Kandungan
yang menyinggung perasaan seperti merujuk kepada sebarang gambaran (perkataan,
bunyi atau visual) yang boleh merendahkan martabat seseorang atau sekumpulan
orang berdasarkan kaum, etnik, agama, kewarganegaraan, jantina atau orang
kurang upaya secara mental dan fizikal. Contohnya
·
Kehidupan daif
·
Kelemahan
·
Sosiobudaya
·
Stereotaio (mengaitkan unsur negative sesuata etnik)
·
Mencaci
·
Keaiban
6. Kandungan
kekeluargaan seperti gambaran nilai – nilai murni dalam sesebuah
keluarga,contohnya:
·
Hormat – menghormati
·
Kemesraan
·
Berbudi bahasa
·
Kesedaran sivik
·
Teladan yang baik
·
Mengelakkan temu ramah kanak – kanak mengenai isu – isu
rahsia keluarga
·
Tidah mengeksploitasikan kanak – kanak
7. Kandungan
perpaduan kaum seperti mewujudkan perpaduan, keharmonian dan muhibah,
contohnya:
·
Berbilang kaum
·
Nilai – nilai murni
·
Intergrasi nasional
·
Kebudayaan
·
Semangat patriotik
8. Kandungan
sensitiviti agama seperti menghormati pegangan agama. Contoh:
·
Tidak mempercayai agama
·
Penghinaan terhadap agama
·
Amalan yang bertentangan dengan ajaran al – Quran
·
Tidak boleh menggambarkan wajah, suara, watak Allah SWT dan
Nabi – nabi
·
Peristiwa yang benar berlaku dan dilakonkan semula hendaklah
diberitahu lakon semula (di radio) atau dinyatakan LAKON SEMULA (di TV).
Selain kod kandungan untuk memelihara
nilai – nilai keagamaan, sosiobudaya dan sensitivity, kod perlindungan kanak –
kanak juga digubal untuk menjaga perlindungan kanak – kanak. Antara yang
digubal adalah berkaitan dengan:
1. Bahasa
yang digunakan harus memberikan teladan dan kesan yang baik kepada kanak –
kanak. Penggunaan bahasa kesat, bahasa pasar, bahasa lucah dan bahasa yang
memberikan konotasi interpretasi yang negative perlu dielakkan.
2. Audio dan
visual yang boleh menyumbangkan kepada perkembangan social,emosi,intelektual
dan fizikal kanak – kanak mestilah tidak mengandungi :
·
Babak yang boleh mendatangkan, menimbulkan, membawa kesan
kepuasan daripada kesakitan atau keaiban.
3. Kategori
kanak – kanak adalah berumur 15 tahun ke bawah
4. Rancangan
kanak – kanak didefinisikan sebagai rancangan untuk mengisi kerperluan,
difahami dan dihargai kanak – kanak
Penggunaan
bahasa juga merupakan satu perkara penting yang perlu difahami dan dipatuhi
oleh media penyiaran. Antara perkara yang perlu dipatuhi ialah:
·
Bahasa rojak tidak dibenarkan
·
Penggunaannya dibenarkan dalam konteks yang tertentu
mengikut keperluan cerita tetapi hendaklah tidak keterlaluan
·
Berpandukan garis panduan Dewan Bahasa dan Pustaka
·
Seboleh – bolehnya menggunakan bahasa Melayu standard
·
Rancangan berbahasa Melayu, perlu diberi sari kata sekiranya
ada dialog, temu ramah, suara latar selain bahasa Melayu (tidak termasuk siaran
langsung).
·
Dialek bahasa boleh digunakan dalam keadaan tertentu
·
Menggunakan bahasa Melayu standard.
·
Bahasa kesat lucah tidak dibenarkan
·
Penggunaan bahasa yang mempunyai dwi makna yang boleh
menyinggung perasaan penonton hendaklah dielakkan.
Setiap
media penyiaran juga perlu mematuhi etika aural / visual seperti:
·
Elakkan aural / visual yang menjatuhkan imej seseorang
·
Aural / visual yang tidak menjijikkan
·
Elakkan aural / visual yang ganas atau mengerikan
KOD ETIKA PENGIKLANAN
Kod etika ini dirangka untuk melindungi kepentingan
orang awam, negara dan kerajaan daripada anasir-anasir yang boleh mengancam
perpaduan dan pertumbuhan negara yang disebarkan melalui media penyiaran. Kod
ini juga diwujudkan atas rasa tanggungjawab dan kepekaan kerajaan terhadap
kehendak masyarakat, tata nilai dan sosiobudaya negara serta hasrat kerajaan
untuk mewujudkan satu bangsa yang bertamadun, berbudaya maju dan bermoral
tinggi.
Kod iklan ini hanya diguna pakai terhadap
iklan-iklan komersial yang disiarkan di stesen radio atau TV sahaja. Kod ini
telah berkuat kuasa mulai 1 oktober 1998. Menteri ialah pihak berkuasa mengikut
budi bicaranya untuk meminda, membatalkan atau menambah mana-mana peraturan di
dalam kod ini dari semasa ke semasa. Mana-mana keraguan tentang perkataan
atupun ayat di dalam kod ini hendaklah diperjelaskan oleh Menteri yang
keputusannya adalah muktamad. Adalah menjadi kewajipan pemegang lesen penyiaran
menentukan bahawa iklan yang disiarkannya mematuhi kod ini dan arahan yang
diberikan oleh Menteri dari semasa ke semasa.
Di dalam kod etika
pengiklanan, terdapat tafsiran bagi sesetengah perkataan yang hendaklah
digunakan secara tersurat atau tersirat. Kod ini hendaklah terpakai bagi semua
urusan pengiklanan media elektronik di stesen radio dan TV. Antara tafsiran
dalam kod ini, melainkan jika konteksnya mengkehendaki makna yang lain:
(a) "Menteri" ertinya Menteri yang bertanggunjawab bagi
penyiaran.
(b) "Kementerian" ertinya
Kementerian Penerangan
(c) "Pihak Berkuasa" ertinya
Menteri Penerangan atau mana-mana pegawai
kementerian yang diberi
kuasa oleh Menteri berkenaan.
(d) "Lesen" ertinya lesen
penyiaran yang dikeluarkan di bawah Akta Penyiaran
1988.
(e) "Barangan" ertinya
apa-apa produk, perkhidmatan dan kemudahan yang
diiklankan.
(f) "Iklan" ertinya
apa-apa tanda, gambaran atau bunyi yang dipancarkan melalui
media elektronik bagi maksud
pengiklanan dan masa siarannya dibayar oleh
pengiklan.
(g) "Kanak-kanak"
ertinya kanak-kanak yang berumur 18 tahun ke bawah.
(h) "Pengguna" ertinya mana-mana orang atau organisasi
yang menggunakan
masa siaran perdangagan
bagi tujuan pengiklanan atau yang menerbitkan
iklan.
Iklan hendaklah tidak mengandungi apa-apa perkara
yang mungkin mendatangkan atau menyokong perbuatan kekerasan, jenayah,
penyalahgunaan undang-undang atau tingkah laku antisosial. Iklan juga tidak
boleh mengandungi kenyataan, gambaran fizikal, perbuatan sumbang atau sesuatu
yang bole dianggap sebagai biadap, lucah dan jijik terhadap perasaan dan cita
rasa pengguna. Iklan tidak boleh menghina moral, sivil dan pegangan agama
rakyat. Iklan mesti menghormati kemuliaan manusia dalam segala bentuk dan
ungkapan.
Etika bagi wanita dan lelaki dalam iklan hendaklah
mematuhi:
(a) Autoriti
Kaum wanita dan lelaki hendaklah ditunjukkan
secara berautiriti dan berhak
dalam menentukan sesuatu.
(b) Hak membuat keputusan
Iklan mesti menunujukkan kaum wanita dan
lelaki adalah sama-sama berkuasa
untuk membuat keputusan dalam
menentukan pembelian.
(c) Keganasan
Pengiklanan
tidak boleh menunjukkan kaum lelaki mengugut atau menindas
kaum wanita dan sebaliknya.
(d) Perbandingan jantina
Pengiklan
tidak boleh mengeksploitasi kaum wanita dan lelaki berdasarkan
jantina apabila mempromosikan barangan
mereka.
(e) Kepelbagaian
Iklan
mesti menujukkan bahawa peringkat umur kaum wanita dan lelaki yang
dipelbagaikan
boleh turut serta dalam sebarang bentuk aktiviti, baik di rumah
mahupun
di luar rumah.
Iklan yang disiarkan mesti mengambil kira
kanak-kanak dalam iklan seperti:
(a) Pengiklan tidak boleh menjual
barangan yang bukan untuk kanak-kanak.
(b) Penggunaan kanak-kanak dalam iklan tidak digalakkan melainkan jika
barangan yang diiklankan
mempunyai kaitan secara langsung kepadanya.
(c) Iklan hendaklah tidak mempromosi
apa jua barangan yang boleh
membahayakan kanak-kanak sama
ada dari segi fizikal, mental mahupun
moral.
(d) Iklan tidak dibenarkan mengambil kesempatan terhadap sifat mudah
percaya
dan ketaatan kanak-kanak.
Barangan jenama rokok:
(a) Apa-apa jenis perniagaan yang menggunakan jenama rokok
hendaklah
menjalankan urus niaga yang
bukannya mengiklankan rokok.
(b) Gambar pek atau rokok ataupun
sebahagian daripada pek atau rokok tidak
dibenarkan.
(c) Barangan yang menyerupai atau
mirip dengan pek rokok, rokok atau aksesori
merokok juga tidak
dibenarkan.
Iklan-iklan ubat, racun makhluk perosak, iklan
makanan dan minuman yang mengandungi tuntutan dan iklan Institusi Pengajian
Tinggi Luar Negara:
(a) Iklan ubat, rawatan dan kemudahan
perubatan adalah di bawah bidang kuasa
Lembaga Iklan Ubat,
Kementerian Kesihatan Malaysia.
(b) Iklan racun makhluk perosak
adalah di bawah bidang kuasa Lembaga Racun
makhluk Perosak, Kementerian
Pertanian Malaysia.
(c) Institusi Pengajian Tinggi Luar
Negara adalah di bawah bidang kuasa Unit
Pengajian Swasta, Kementerian
Pendidikan Malaysia.
Barangan dan adegan yang tidak boleh diiklankan
seperti:
(a) Khinzir dan barangan yang
berkaitan dengannya.
(b) Minuman beralkohol, arak dan
jenama barangan yang berkaitan dengannya.
(c) Apa-apa bentuk spekulasi kewangan
yang bertujuan mempromosi atau menarik
minat pembelian sesuatu stok
atau saham.
(d) Apa-apa bahan yang diharamkan
melalui Akta Perkhidmatan Pos 1991(Akta
465) yang bertujuan untuk
menipu dan mengelirukan.
(e) Notis-notis kematian, urusan
pengebumian, tugu-tugu perkuburan.
BENTUK-BENTUK
PENYIARAN
Media penyiaran memainkan peranan yang
penting kepada masyarakat di Malaysia dalam menyampaikan maklumat dan juga
sebagai medan sosial bagi mempercepat proses modenisasi. Di Malaysia, terdapat
dua jenis media penyiaran, iaitu media penyiaran melalui televisyen dan radio.
Dua medium ini pada awalnya menjadi alat utama bagi pihak kerajaan untuk
menyampaikan mesej-mesej pembangunan.
Media penyiaran di Malaysia juga
mengalami perubahan dari semasa ke semasa dalam meningkatkan tahap kecekapan
media penyiaran di Malaysia. Televisyen dan radio menjadi alat hiburan dan
pendidikan melalui program TV yang disusun rapi bagi memenuhi keperluan setiap
lapisan masyarakat. Media penyiaran ini bukan sahaja berperanan sebagai alat
hiburan dan pendidikan semata-mata. Malah sejak beberapa tahun ini, sudah
terdapat media penyiaran yang bermatlamat untuk penyebaran ilmu Islam. Dengan
kewujudan media penyiaran yang berkonsepkan keislaman, maka program-program
yang disiarkan perlu selari dengan konsep al-thabat (tetap) dan murunah
(fleksibel).
Terdapat beberapa objektif
rancangan-rancangan agama di televisyen dan radio. Antaranya adalah untuk
menguatkan akidah umat Islam, memupuk semangat cintakan Allah, rasul dan Negara
dalam konteks Mukmin sebenar, memupuk semangat perpaduan, muhibah dan toleransi
serta memupuk umat Islam supaya kuat berusaha, berdikari dan mengejar setiap
lapangan kemajuan.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dann
hendaklah ada di antara kamu satu puak yang meny1eru (berdakwah) kepada
kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik,
serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang
bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya”. (Surah Ali ‘Imran 3:104)
MEDIA
MASSA
Media dari segi Bahasa, bermaksud
alat atau perantara komunikasi (perhubungan) yang digunakan dalam penyampaian
pesanan dari sumber kepada khalayak dengan menggunakan mekanis seperti surat
khabar, filem, radio, dan televisyen.
Media pada zaman Rasulullah SAW banyak
menggunakan syair, khutbah atau seruan. Pelbagai media dan metodologi diunakan
untuk menarik minat golongan bukan Islam. Oleh hal yang demikian, kita dapat
memahami bahawa Islam menggalakkan pengikutnya menggunakan media dalam
menyampaikan maklumat kepada manusia.
Media massa pula ialah pelbagai
teknologi media yang bertujuan untuk mencapai sejumlah pengguna media melalui
perhubungan pukal. Menurut Cangara, media massa merupakan “ alat yang digunakan
dalam menyampaikan maklumat daripada sumber kepada masyarakat dengan
menggunakan alat komunikasi seperti surat khabar dalam talian, filem, radio,
televisyen dan internet.
Media massa sebenarnya merupakan
pendorong utama dalam proses pembangunan Negara. Pembangunan boleh berlaku
apabila masyarakat ingin menerima perubahan dan pembaharuan.
Terdapat beberapa kebaikan pendedahan
melalui media massa kepada individu, kelurga dan masyarakat, dan Negara. Antara
contoh kebaikan kepada individu ialah, mendapat maklumat dengan pantas, mengisi
masa lapang dan meningkatkan ilmu pengetahuan. Kebaikan kepada keluarga dan
masyarakat pula ialah memudahkan komunikasi jarak jauh, mengenali trend semasa
dan juga isu-isu sosial, menjadi saluran ilmu dan menjadi penyampaian mesej.
Antara kebaikan kepada Negara pula
ialah sebagai agen pembangunan dan perpaduan Negara, dapat mengenal
perkembangan isu-isu dalam dan luar Negara dan dapat mengukuhkan hubungan
antara Negara.disamping itu, tahap psikologi penerimaan masyarakat ialah
antaranya minat, kesedaran, percubaan, penilaian dan penerimaan.
Terdapat juga kesan buruk penyiaran
melalui media massa ini antaranya terhadap individu, fitnah mudah berlaku,
keruntuhan akhlak individu, kurang mengadakan aktiviti luar dan juga boleh
mengaibkan nama seseorang individu. Terhadap keluarga dan masyarakat pula ialah
kurangnya pergaulan (anti-sosial), boleh mencemarkan imej keluarga, mengubahkan
pemikiran dan kelakuan masyarakat dan juga mudah terpengaruh dengan budaya
barat.Akhir sekali ialah keburukan penyiaran melalui media massa terhadap Negara
adalah antaranya ianya dapat mengugat perpaduan Negara, mencemarkan imej Negara
dan mengancam keselamatan Negara.
MEDIA CETAK
Media cetak merupakan alat dan saluran
komunikasi yang berupa bahan cetakan atau terbitan objek fizikal seperti
akhbar, buku, risalah, komik dan lain-lain.
Antara kelebihan penyiaran melalui
media cetak ialah dapat dibaca berulang kali dengan menyimpannya sebagai bahan
bacaan, dapat membuat orang yang berfikir lebih spesifik tentang isi tulisan
dan harga lebih berpatutan.
Kekurangannya pula ialah ianya lambat
dalam memberikan maklumat semasa kerana ia perlu dicetak dan diterbitkan dahulu
oleh penerbit, selain itu ianya hanya berupa tulisan dan hanya dapat memberikan
visual berupa gambar yang mewakili isi berita.
Fungsi media cetak dalam penyiaran
ialah sebagai media informasi, media pendidikan, meningkatkan intelektual
kehidupan masyarakat dan membantu memperkuat kesatuan nasional.
MEDIA
ELEKTRONIK
Media elektronik merupakan salah satu
medan penyiaran yang berfungsi sebagai alat atau saluran komunikasi yang berupa
alat-alat elektronik moden seperti radio, tv, dan lain-lain.
Antara kelebihannya ialah pantas dalam
menyebarkan berita kepada masyarakat. Selain itu, ianya juga mempunyai audio visual
yang memudahkan para pendengar memahami berita semasa. Disamping itu, ianya
juga dapat menyampaikan berita secara langsung dari tempat kejadian.
Akhir sekali ialah kekurangan
penggunaan media elektronik dalam penyiaran ialah dalam penyediaan berita pada
media elektronik ianya tidak dapat mengulang apa yang telah ditayang.
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, kewujudan
penyiaran Islam di Malaysia telah membawa satu sinar baharu kepada masyarakat
di Negara ini. Jika dilihat pada masa kini, dakwah perlu disampaikan kepada
masyarakat melalui medium yang menarik dan cepat. Bermula daripada kemunculan
Astro Oasis dan TV Alhijrah serta dengan program-program yang disiarkan yang
berunsurkan agama dan program realiti TV yang berunsurkan Islamik telah menjadikan
stesen televisyen ini mendapat rating tertinggi.
Semua orang yang terlibat dalam
penerbitan dan penyiaran haruslah mengikuti garis panduan yang telah ditetapkan
demi mencapai Wawasan 2020. Serta mematuhi semua akta dan peraturan yang telah ditetapkan.
Selain itu, mereka juga perlu mematuhi Kod Etika Penyiaran yang dirangka untuk
melindungi kepentingan orang awam, Negara dan kerajaan daripada anasir-anasir
yang boleh mengancam perpaduan dan pertubuhan Negara yang disebarkan melalui
media penyiaran.
Akhir sekali, media penyiaran memainkan
peranan yang penting kepada masyarakat di Malaysia dalam menyampaikan maklumat
dan juga sebagai medan sosial bagi mempercepat proses modenisasi. Di Malaysia,
terdapat dua jenis media penyiaran, iaitu media penyiaran melalui televisyen
dan radio. Dua medium ini pada awalnya menjadi alat utama bagi pihak kerajaan
untuk menyampaikan mesej-mesej pembangunan.
Comments
Post a Comment